måndag 28 maj 2012

Hur mäter man jämställdhet?

Den frågan kommer ofta upp på agendan när man talar om jämställdhet och hur man skall satsa resurser för att utveckla jämställdheten och mångfalden i en organisation och på en arbetsplats.
Det finns många verktyg att använda och av dem är SKL:s makEQuality.

Webverktyget kan användas för att mäta, redovisa, följa upp och utveckla jämställdhetsarbetet i förskola och skola (även i kommun och landsting). Genom färdiga indikatorer kan man i mäta i vilken utsträckning man arbetar med de olika målen. Exempelvis, tar man hänsyn till kön/genus i likabehandlingsplanens kartläggning? Och är verksamhetens mål jämställdhetsintegrerade? 


Målen, som är sex stycken, omfattar stora delar av organisationen och inkluderar systematik i förändringsarbetet, innehåll i undervisning, flickors och pojkars lika möjlighet att utveckla sin förmåga, den fysiska miljöns utformning, föräldrars delaktighet samt personal- och arbetsvillkor.  
För att lyckas med jämställdhetsintegrering, för att ge flickor och pojkar lika möjligheter i förskolan och skolan, behöver man just en hela-skolan-ansats. Därför är det bra att skapa sig en helhetsbild över verksamheten med denna typ av verktyg.
När man ska använda sig av verktyget så får man vara beredd på att avsätta tid och därmed resurser för att kartlägga hur verksamheten ser ur idag, genomförandet ligger därmed på rektor och förskolechef. Men för att kartläggningen ska bli bra behöver hela arbetslaget vara med och beskriva verksamheten. Om man inte tidigare har genomfört denna typ av mätning kan man nog uppleva det tidskrävande första gången. Däremot så har man då grundat för nästa gång/år som man följer upp. Vidare kan man genomföra en intern/extern granskning av resultaten för att analysera hur man kan arbeta vidare med jämställdhetsintergering.
Titta i testversionen av verktyget under rubriken "Demoinloggningar" för att se närmare på hur verktyget är uppbyggt med mål, delmål, indikatorerer och resultatsammanställning, för förskola respektive skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar