torsdag 24 maj 2012

Kartläggningen är nyckeln till att lyckas!

”Hos oss är det inte så!” – Detta är en vanlig kommentar då vi utbildar inom genus, jämställdhet och likabehandling. Genast kan utbildaren plocka ihop och gå hem. Eller?

Vanligtvis baseras den här utsagan på en könsblindhet eller maktblindhet hos verksamheten som gör att mönstren inte synliggörs eller inte ses av personalen som är verksam där. Motfrågan blir vanligen ”Nähä, men hur är det hos er då?” Då blir svaret en berättelse om de normbrytande beteenden som finns i verksamheten och som är personbundna till 2-3 pojkar och flickor. Men detta talar sällan om hur det är för de övriga 15 individerna som befinner sig i verksamheten eller hur de är. Samma problem finns inom alla barngrupperna och klasserna på förskolan och skolan. Vi måste se strukturen och att den finns inom verksamheten.
Ta tillfället i akt och kartlägg er verksamhet noggrant då ni genomför kartläggningen som skollagen och diskrimineringslagen föreskriver och få en bild över hur det faktiskt ser ut. Om endast pedagogens tolkning får råda faller oftast en stor del av barnen bort och deras situation blir inte uppmärksammad. Barn och elever ska delta efter ålder och mognad enligt styrdokumenten och därmed måste barnperspektivet beaktas i kartläggningen och i analysen.
Just det, analysen?
”Vi ser inget!” Vad letar vi efter i verksamheten? Det vi söker efter är ojämställdhet, ojämlikhet, diskriminering, trakasserier och kränkningar. D.v.s. maktförhållanden mellan de individer som befinner sig i verksamheten. Maktförhållanden finns mellan vuxen-barn, flickor-pojkar, olika etniciteter och olika kulturer m.m. Endast om kartläggning och analys görs tillsammans med barnen genom frågor och metoder som letar efter maktförhållanden blir kartläggningen användbar. De ojämna maktförhållandena blir angelägna att arbeta med först då vuxenvärlden ser dem och accepterar att de finns. Gör vi detta kommer vi undan det första påståendet. Tips på kartläggningsmetoder för skola och förskola finns på skolverket.se och do.se samt i SynKAAR Alltjämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar