måndag 4 juni 2012

4+4=2 grupper


I boken ”Genus och pedagogiskt arbete i praktiken” finns det en hel del matnyttigt för lärare som arbetar med tonåringarna i grundskolan och gymnasiet. Boken delas in i en teoretisk del och i en praktisk del. Den praktiska delen uppehåller sig kring kartläggningsmetoder, värderingsövningar och ämnesspecifika aktiviteter som ska främja jämställdhet och likabehandling. De ämnesspecifika aktiviteterna är något som har saknats i tidigare litteratur, endast denna del gör boken värd att läsa.
Men det som är riktigt intressant är att Victoria C. Wahlgren i sin enledande teoretiska del tittar närmare på flickors och pojkars positioneringar i skolan. Hon har gjort en översikt och en fin sammanfattning av forskning som finns på ämnet. Dessa fem sidor är väldigt spännande. Arbetar du med åldersgrupperna 13-19 och vill veta mer om ”Machokillar”, ”akademiska presterare”, ”arbetarklassens nya entreprenörer” och ”de riktiga svenskarna” eller ”Nice girls”, ”Spice girls”, ”Girlies” och ”Ladettes” då är boken nått för dig. Framförallt fick det mig att vilja läsa ursprungsförfattarna till dessa begrepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar