torsdag 24 maj 2012

När ljuset släcks…

I gårdagens Uppdrag granskning i SVT granskades kamratfostran på riksinternatskolan Lundsbergs. Reportaget visade på ett kraftigt haltande värdegrundsarbete och en skola med stora brister för elevernas trygghet. På skolan förekommer systematisk misshandel för att upprätthålla ett regelverk som sanktioneras av de vuxna samt av ledning och styrelse. Alla känner till den utsatthet som eleverna känner men de ville inte erkänna den eller de problem som den skapar. Rektorn Staffan Hörnberg pekade på att en del av händelserna hade man hanterat genom att samtala med eleverna om hur dessa händelser behandlas i det civila samhället, där hade misshandeln hamnat under allmänt åtal. Vidare förklarade han att händelserna var enstaka som kunde hända på vilken skola som helst. Det har han helt rätt i. Men det som både Lundsberg och många andra ”vanliga” skolor missar är att de är en del av det civila samhället och att händelser som bevisligen ägt rum likt de på Lundsberg faktiskt ligger under allmänt åtal i det civila samhället. Dessutom har skolan ett tydligt regeringsuppdrag där skollagens Kap.5 och 6 bör vara omsatta i en tydlig praktik.

Vad ska då Lundsberg och den ”vanliga” skolan göra?
Skolan ska tillse trygghet och studiero samt motverka kränkningar oavsett var utbildningen äger rum. För att uppnå trygghet och studiero krävs ett förebyggande arbete på skolan. Åtgärderna ska vara systematiserade och skolans hela personal ska delta. Genom att ha formell makt, som ledning, lärare och skolpersonal har, ska det upprättas ett lagligt normsystem som ska vara gällande. Det centrala i arbetet blir att agera och aldrig acceptera våld eller kränkningar. Genom att aktivt delta i aktiviteter som eleverna skapar kan skolan motverka maktordning i elevgruppen. Genom närvaro kan vuxenvärlden upptäcka våld, trakasserier och kränkningar och agera efter de lagar som gäller i skolan och i det civila samhället. Exempelvis är leken ”Viking” som nämns i programmet en maktlek som främst pojkar ägnar sig åt och som direkt strider mot lagen om trygghet och studiero. Därmed måste skolan agera.
De disciplinära och särskilda åtgärder som skolan har rätt att sätta in mot elever beskrivs i skollagen kap.5. Här ingår inte åtgärderna om porslinsputsning, gårdskrattning och gå ärenden. Därmed bryter kulturen på Lundsberg och säkert några vanliga skolor mot lagtext. Detta är något som skolinspektionen också bör granska närmare. Skolan får inte sätta in några andra disciplinerande åtgärder än de som är beskrivna i lagen.
Vidare avslöjade Ian Wachtmeister i programmet att vuxna inte får lägga sig i elevernas kamratfostran. Det han menar är att det finns ett osynligt kontrakt som tillskriver eleverna vissa privilegier. Därmed höjs protester mot dem som vill riva upp kontraktet. Kontraktet finns även på andra skolor men lagen föreskriver att om skolan får kännedom om kränkningar så ska skolan utreda och åtgärda händelserna. Detta kan även innebära att en polisanmälan också behöver göras.
Skolans uppdrag är att överföra värden och kunskap till det uppväxande släktet. Därmed blir den psykosociala arbetsmiljön viktig. Normer och värden måste bevakas. En normalitetsprocess av våld och kränkningar får aldrig accepteras i det civila samhället och därmed inte heller i skolan oavsett om det är en friskola eller en kommunal skola.

Det är dags att tända ljuset och se…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar