torsdag 3 maj 2012

En bra samling värderingsövningar


LSU – Sveriges ungdomsorganisationer har sammanställt metodboken O/lika som innehåller instruktioner till flera olika interaktiva värderingsövningar med teman: grupp, fördomar, normer, diskriminering och makt. Värderingsövningar är ett av många sätt att arbeta med värdegrunden i skolan utifrån kap 1 i LGR11 och kan vara ett komplement till de diskussioner som vi för i olika ämnen kring värderingar och diskussioner om vad som är kunskap/åsikter/fördomar.

Men kan värderingsövningar även vara kontraproduktiva och istället förstärka olikheter? Skolverkets utvärdering av metoder mot mobbing* menar att schemalagda lektioner i form av livskunskap eller värdergrundslektioner kan vara negativa om de används oberoende av om de behövs eller ej. Övningarna kan kännas larviga och konstuerade och vissa lärare vet inte hur de ska hantera diskussionerna som följer. Vad har ni för erfarenheter av värderingsövningar?
Koppling till läroplanen Lgr11: ”Alla som arbetar inom skolan skall aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper […]”. Skolan har även ett ansvar att stärka elevers förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Se kap 1 om Värdegrund och uppdrag.

Kom gärna förbi vårt kontor, på Kärnhuset i Halmstad, och titta i materialet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar