måndag 1 september 2014

Studie: Hållbart jämställdhetsarbete i förskola och skola i Norden.


Den här studien förmedlar kunskap om hur lärare, förskollärare och skolpersonal arbetar med jämställdhet i ett antal förskolor och skolor i de nordiska länderna och självstyrande områdena. Boken lyfter fram flera lärande exempel som inspiration till jämställdhetsarbete i förskolan och skolan. 
Resultatet visar att jämställdhetsarbetet i Norden ser olika ut och att det inte kan sägas finnas någon enhetlig modell som lyfts fram.
Studien omfattar 11 skolenheter och 59 intervjuer i samtliga nordiska länder och självstyrande områden under sept. 2013-febr.2114.
Jämställdhetsarbete i förskolan och skolan som analyserats fram kan ses som tre olika steg.

Stegen benämns
 Privat steg- innebär att arbetet för jämställdhet initierats och drivs av enskilda pedagoger och eldsjälar utan förankring i skolorganisationen.
 Internt steg- innebär att det finns ett uppdrag som någon/några fått av ledningen, dock oftast utan tydliga mål. Läroplan och liknande dokument är kända men används inte systematiskt. Detta är det mest vanligt förekommande ”steget” enl. studien.
 Externt steg- präglas av arbete med hög systematik, insyn och kommunikation. Arbetet är förankrat, stöd, resurser och förväntningar finns på skolorganisationens jämställdhetsarbete.

Lärande exempel som analyserats som externt steg presenteras i boken och där kan vi bl.a. läsa om:

·         Jämställdhetscertifiering av förskolor och skolor i Falun

·         Kommunstyrelsen i Malmö som permanent beslutat avsätta 2 miljoner årligen för genuspedagogiskt arbete i förskolor och skolor.

·         Fler män i förskolan i Norge – jämställdhetsarbete med kvalitetsmått.

·         Islands förhållningssätt där de tränar varje pojke och flicka på att använda ord som uttrycker saker och berättar vad de känner.

·         Åland har haft ett omfattande jämställdhetsprojekt som resulterat i att socialnämnden i Mariehamn har lagt ett mål att senast 2015 ska alla ha filmat, kartlagt och diskuterat stereotypa könsmönster i barnomsorgen och hur det påverkar arbetet med barnen.

Målet är att du som läser boken ska inspireras till att påbörja, blåsa nytt liv i eller fortsätta det lokala arbetet på den egna skolan eller den egna enheten, med hjälp av nordisk inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar