torsdag 27 februari 2014

Mobbning kan sätta djupa spår

Reflektion efter att ha sett filmen Återträffen av och med Anna Odell.
Om vi inte gör något kan det gå så här illa.
Efter 20 år sitter en fruktansvärd tagg kvar hos den mobbade Anna. En självkänsla som blivit knäckt tar lång tid att få tillbaka. Samtidigt kan övriga inte ha mått bra i det här, de som såg och inget gjorde.
Du som vuxen är så viktig. När du ser barn som blir utsatta måste du ingripa och visa att de kan lita på vuxenvärlden.

Har även läst Lisbeth Pippings lilla bok” JAG MOBBAR INTE ”där ungdomar själva beskriver hur det är att vara utsatt, men även tar upp frågan vem är mobbare och varför mobbar man, samt frågan går det att stoppa mobbningen och hur gör man?
Citat från boken:
 ”Jag visste inte vem jag skulle vända mig till när jag blev mobbad. Men vi visste alla vad vi skulle göra när brandlarmet gick” Moa 14år
”Jag blev mobbad med ord och via min dator. Mitt liv blev svårt, jag var ledsen, jag grät ofta, ville inte gå till skolan och kände mig inget värd. Livet var svårt att leva. Men idag är det bra, jag är inte mobbad längre. Min lärare hjälpte mig” Kille 14år.


Här ser vi vilken skillnad det kan göra att någon ser, i det här fallet var det en lärare som såg Killens utsatthet.
Allt för många barn och ungdomar vittnar om vuxna som såg med inget gjorde, detta blir ett fruktansvärt svek för unga. Bestäm dig för att stå upp för våra barn och ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar