fredag 22 november 2013

Visst blir man glad!


Titta på förskolan och lär när det gäller planarbetet.

Har haft förmånen att jobba med " plan mot diskriminering och kränkande behandling" ute på skolor och förskolor i Halmstad ett antal år nu i min profession som genuspedagog och
jämställdhetsutvecklare. Vill passa på att beskriva hur ett sådant arbete kan se ut praktiskt på en förskola. Till saken hör att det finns en drivande förskolechef som använder vår kompetens i planarbetet.                                                                                                                                                 
Jag träffar pedagogerna första gången klockan 17-19. Det blir en massa information om vilka lagar de måste följa och information om vilka diskrimineringsgrunder de har att förhålla sig till m.m. Efter detta arbetar arbetslaget fram hur de skall arbeta främjande för att ingen diskriminering eller kränkning skall ske på deras förskola. Bra konkreta förslag som skrivs in i deras plan.

 Till nästa gång vi träffas skall en kartläggning tillsammans med barnen göras. Hur gör man det med 1-5 åringar? Ja, det finns inga hinder för dem, det går. En månad har de på sig. En månad senare en måndag klockan 07:00 träffas första arbetslaget, förskolechefer och jag och analyserar deras kartläggningar som de gjort tillsammans med de stora barnen (4-5 åringarna).

 Intervjuer med hjälp av bilder ute och inne samt rumsobservationer som visar om det finns " könskodade" rum, vilket det fanns och då blir nästa steg hur vi förändrar vi dessa rum så att de tilltalar både flickor och pojkar? Kartläggningen utomhus visar också på ställen där barnen känner sig otrygga dessa listas. Vad gör vi då?

 
Åtgärden är; närvarande pedagoger på dessa platser,. Och utmaningen; hur får alla vuxna även vikarier veta var de skall vara utomhus? Dessa platser fotograferas plastas in och sätts upp på lämpligt ställe utomhus. 

 I februari ska en ny undersökning göras tillsammans med barnen för att se om det blivit bättre eller om det är andra platser vi behöver titta till extra.
 
Klockan 9 kommer nästa arbetslag in till planering. Det är personalen som arbetar med de allra yngsta 1-3år. Deras kartläggning bestod av 6-7 filmsnuttar ute och inne. Efter analysen som görs tillsammans med förskolechef och jämställdhetsutvecklare har ett antal förbättringsförslag tagits fram.

Klockan 13:00 var det dags för det tredje arbetslaget. De hade gjort enskilda intervjuer med hjälp av fotografier tagna ute och inne. Säkert 20 olika platser var dokumenterade.Vid dessa intervjuer kom en del liknande svar fram som gäller utomhusmiljön. Desto viktigare att det finns närvarande pedagoger där som skrivs in i planen. Även toaletterna var en sådant ställe som vi tillsammans sökte bra lösningar som skrevs in i planen. Kan vi lära av detta exempel? Jag hoppas det!

Endast det som görs blir gjort agera mot kränkningar och främja likabehandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar