I onsdagens Hallandsposten skrev krönikören och författaren
Sara Beischer om situationen på fritids och i skolan. Sammanfattningsvis var
hennes krönika välformulerad och sätter fingret på ett reellt problem i skolan
och ett reellt problem för skolan.
Jämställdhetsutvecklarna håller med Sara då hon i grunden är
emot att slåss. Våld föder våld och det är så det är. Otrygghet föder också
reflexmässiga utfall och bristen på empati och medmänsklighet är grunden till
utagerande handlingar. Alla elever ska
kunna gå till sin skola och känna trygghet. Alla elever har rätt till kroppslig
integritet inte bara i skolan utan även i övriga samhället och i hemmen.
Skolan har ett uppdrag att lära ut mänskliga rättigheter men
den har även ett uppdrag att gestalta mänskliga rättigheter. Skolans uppdrag är
att göra substantivet mänsklig rättighet till ett verb.
Mänskliga rättigheter är något som skolan ska förmedla och
gestalta. I skolans värld möts massor med olika individer med olika önskningar,
behov och kompetenser. En del klarar av samspel och jämkning tillsammans med
andra individers önskningar, behov och kompetenser. Många gånger är de
individer som klarar av samspelet med de andra i skolan barn som har syskon, är
flickor, har närvarande vårdnadshavare, har ett språk och har en vilja att
delta i relationer med andra. Däremot är eleverna i en riskzon om de inte har
syskon, är pojkar, har frånvarande vårdnadshavare, kommer från våldsamma
hemmiljöer, har språksvårigheter och svårigheter med relationer. Ja, faktorerna är många.
Detta är skolans problem att axla. Att balansera alla dessa
flickors och pojkar s skolvardag så att de utvecklas till samhällsmedborgare
som har en tilltro till de demokratiska systemen för utkrävande av rättvisa och
vår individuella frihet samt deltagandet i samhället som en stor komplex
relation. Jämställdhetsutvecklarna anser att Sveriges skola gör ett bra jobb tillsammans med alla föräldrar runt omkring
oss som gör så gott de kan.
Men ändå vid dagens slut kommer barn att kunna berätta för
sina föräldrar om våld och kränkningar som de ser och råkar utför i Sveriges
skolor. Jag vill be alla föräldrar att
stötta era barn och stärka till relationers möjligheter, demokratiska och
rättsäkra tillvägagångssätt för att motverka ickedemokratiska och våldsamma
tillvägagångssätt.
Skolan kan inte alltid diskutera enskilda insatser som görs
för era barn då skolan verkar under sekretess och insatser som enskilda individer
erhåller kan inte alltid diskuteras med vårdnadshavare till de utsatta
barnen. Allt i en demokratisk och
rättsäker anda.
Som förälder kan du istället fråga ditt eget barn. Hur går
det i skolan och vad händer där. I denna dialog kan du upptäcka ditt barns
lärande och skolans dolda arbete för elevers trygghet. Men säg till era barns
pedagoger om otryggheten kommit i uttryck från era barn. Låt skolan arbeta. Lita
till skolan så kommer era barn göra detsamma.
Och feministiskt självförsvar…nja det hör inte hemma i
svensk skola. Låt demokrati, jämställdhet, dialog och rättssäkerhet vara vägen till en bra och trygg skola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar