fredag 15 november 2013

Om livet i skolan…


I onsdagens Hallandsposten skrev krönikören och författaren Sara Beischer om situationen på fritids och i skolan. Sammanfattningsvis var hennes krönika välformulerad och sätter fingret på ett reellt problem i skolan och ett reellt problem för skolan.
Jämställdhetsutvecklarna håller med Sara då hon i grunden är emot att slåss. Våld föder våld och det är så det är. Otrygghet föder också reflexmässiga utfall och bristen på empati och medmänsklighet är grunden till utagerande handlingar.  Alla elever ska kunna gå till sin skola och känna trygghet. Alla elever har rätt till kroppslig integritet inte bara i skolan utan även i övriga samhället och i hemmen.
Skolan har ett uppdrag att lära ut mänskliga rättigheter men den har även ett uppdrag att gestalta mänskliga rättigheter. Skolans uppdrag är att göra substantivet mänsklig rättighet till ett verb.
Mänskliga rättigheter är något som skolan ska förmedla och gestalta. I skolans värld möts massor med olika individer med olika önskningar, behov och kompetenser. En del klarar av samspel och jämkning tillsammans med andra individers önskningar, behov och kompetenser. Många gånger är de individer som klarar av samspelet med de andra i skolan barn som har syskon, är flickor, har närvarande vårdnadshavare, har ett språk och har en vilja att delta i relationer med andra. Däremot är eleverna i en riskzon om de inte har syskon, är pojkar, har frånvarande vårdnadshavare, kommer från våldsamma hemmiljöer, har språksvårigheter och svårigheter med relationer.  Ja, faktorerna är många.
Detta är skolans problem att axla. Att balansera alla dessa flickors och pojkar s skolvardag så att de utvecklas till samhällsmedborgare som har en tilltro till de demokratiska systemen för utkrävande av rättvisa och vår individuella frihet samt deltagandet i samhället som en stor komplex relation. Jämställdhetsutvecklarna anser att Sveriges skola gör ett bra jobb  tillsammans med alla föräldrar runt omkring oss som gör så gott de kan.

Men ändå vid dagens slut kommer barn att kunna berätta för sina föräldrar om våld och kränkningar som de ser och råkar utför i Sveriges skolor.  Jag vill be alla föräldrar att stötta era barn och stärka till relationers möjligheter, demokratiska och rättsäkra tillvägagångssätt för att motverka ickedemokratiska och våldsamma tillvägagångssätt.

Skolan kan inte alltid diskutera enskilda insatser som görs för era barn då skolan verkar under sekretess och insatser som enskilda individer erhåller kan inte alltid diskuteras med vårdnadshavare till de utsatta barnen.  Allt i en demokratisk och rättsäker anda.

Som förälder kan du istället fråga ditt eget barn. Hur går det i skolan och vad händer där. I denna dialog kan du upptäcka ditt barns lärande och skolans dolda arbete för elevers trygghet. Men säg till era barns pedagoger om otryggheten kommit i uttryck från era barn. Låt skolan arbeta. Lita till skolan så kommer era barn göra detsamma.

Och feministiskt självförsvar…nja det hör inte hemma i svensk skola. Låt demokrati, jämställdhet, dialog och rättssäkerhet  vara vägen till en bra och trygg skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar