fredag 11 oktober 2013

”Våga se hela människan”… Ett intersektionellt perspektiv


Bredda förståelse, se med andra ögon, skapa helhetsbilder för att motverka trakasserier och bredda lärandet.  Intersektionalitet härstammar från sociologin och är ett analytiskt verktyg som hjälper oss att se människan i ett vidare perspektiv.

 
Flickor är inte enbart flickor, det finns andra faktorer som klass, etnicitet, utbildningsnivå, funktionshinder som samverkar och påverkar varandra, som i sin tur påverkar flickors respektive pojkars förmågor och handlingsutrymme. Med ett intersektionellt perspektiv kan vi förstå hur de olika diskrimineringsgrunderna samverkar och motverkar varandra. Fokus ligger i att se skärningspunkter mellan olika maktordningar, närmare bestämt individers olika villkor, förutsättningar och möjligheter att påverka. Det handlar om att våga och kunna se hela människan. Diskrimineringsgrunden kön skär igenom de andra diskrimineringsgrunderna, gör vi ett tillägg såsom etnicitet och funktionshinder osv, märker vi att det finns flera faktorer som maktordning och klass som samspelar och ska tas i beaktade både när vi upptäcker, utreder och åtgärdar trakasserier.  
 
Utmaningen är att se samverkande skillnader i diskrimeringsgrunder. Vad händer när vi intar ett intersektionellt, genus och normkritisk perspektiv? Helt plötsligt ser vi variationer i behov, vi får därmed större förståelse för bakomliggande faktorer och det som finns under ytan. Vi ser efter innehållet i elevers HELA livssituation och livshistoria. Vi tillåter oss själva och möta elevers olika behov, förutsättningar och förmågor att träda fram istället för ett. 

Det är just dessa förutsättningar vi kan ta fasta på när vi motverkar trakasserier men även använda som ett pedagogiskt verktyg. Vi lär olika, våra förutsättningar signalerar olika behov. Den psykiska hälsa och självkänsla påverkar vårt sätt att lära och utvecklas. Med all forskning vet vi att elevernas psykiska hälsa måste vara intakt för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig kunskap och lärande. Elevers olika villkor, olika behov av trygghet och välmående blir viktiga aspekter att fundera kring.  Förenklat har våra elever olika förutsättningar för lärande och de just dessa förutsättningar vi ska finna, stimulera och utmana för ökad måluppfyllelse. Upplevelser, händelser, livet, kunskap och lärandet sker i alla möten. Möten som hör ihop och ingår i en livskedja av bestånddelar som är svåra och separera från varandra.  

Kan förskolan och skolan tillåta och främja mer variationer minskar också individernas begränsningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar