fredag 22 mars 2013

Att ligga steget före


För andra gången har Halmstad Kommun genomfört Lupp som står för Lokal uppföljning av ungdomspolitiken 2012 och en hel del positiva resultat finns att återge. Vi har skolor där elever mår bra och ser positivt på framtiden. Eleverna är överlag nöjda med undervisning och lärare. Färre elever upplever att sexuella trakasserier och främlingsfientlighet är ett problem på skolan. Vi kan även se att majoriteten av elever trivs på sina skolor och upplever att stämningen på skolan är bättre än 2009 år Lupp. Trots detta har vi en del utvecklingsområden och det faktum att mobbningsproblematik kvarstår på ca 15 %. Platser där elever känner sig mest utsatta är klassrummet, rasterna och nätet.  Särskilt tjejer är utsatta i klassrummet och på nätet.  Varför sådana tendenser är intressanta att analysera utifrån genus och jämställdhetsperspektiv. Tjejer i huvudsak upplever sig stressade och uppger fysiska symtom som huvudvärk, magont.  Hur jobbar vi med jämställdhetsintegrering ute på skolorna med hänsyn till att tjejer utmärker sig negativt när det gäller den psykiska ohälsan?

Det framkommer även att elever upplever att skolan inte agerar när kränkningar uppstår. Kan detta möjligen ha samband med att elevernas otrygghetskänsla har ökat?  Om vi utgår ifrån våra politiska målområden om att antalet kränkta ska minska såväl som psykisk ohälsa samt att vi ska förse elever med trygg skolmiljö och öka möjlighet till inflytande så har vi en del att jobba med. Att bygga det främjande arbetet utifrån våra styrkor och det positiva som redan görs kan vara en väg och gå. Kan vi ligga ett steg före genom att stärka det förebyggande och främjande arbetet tillsammans med och för våra elever? Som elev, vill man vara med och påverka i högre uträckning än vad man upplever sig få. Främst vill eleverna ha en ha en ökad delaktighet och ett högre inflytande gällande skolgång och fritidsaktiviteter. Hur involverar vi elever och tillvaratar elevernas kunskaper i det främjande och förebyggande arbetet i synnerhet med en negativ utveckling gällande kränkande behandling via sociala medier? Det blir tydligt att kombinerade insatser krävs på alla nivåer, systematik och långsiktighet är också viktiga inslag såväl som det dagliga värdegrundsarbete och vuxennärvaron – vuxenvärlden lägger grunden för demokratin - agera och reagera på eventuella orättvisor och utsatthet.

En fråga för mycket kan aldrig vara fel!?

Med hjälp av Lupp har vi kartlagt elevernas livsituation i stort – men underskatta inte analysen funktion – hur har vi det på vår skola? Vilken skola vill vi bedriva? Att anlysera sitt skolspecifika resultat banar väg för en mer likvärdig och trygg skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar