För andra gången har Halmstad Kommun genomfört Lupp som står
för Lokal uppföljning av ungdomspolitiken 2012 och en hel del positiva resultat
finns att återge. Vi har skolor där elever mår bra och ser positivt på
framtiden. Eleverna är överlag nöjda med undervisning och lärare. Färre elever
upplever att sexuella trakasserier och främlingsfientlighet är ett problem på
skolan. Vi kan även se att majoriteten av elever trivs på sina skolor och upplever
att stämningen på skolan är bättre än 2009 år Lupp. Trots detta har vi en del
utvecklingsområden och det faktum att mobbningsproblematik kvarstår på ca 15 %.
Platser där elever känner sig mest utsatta är klassrummet, rasterna och
nätet. Särskilt tjejer är utsatta i
klassrummet och på nätet. Varför sådana
tendenser är intressanta att analysera utifrån genus och
jämställdhetsperspektiv. Tjejer i huvudsak upplever sig stressade och uppger
fysiska symtom som huvudvärk, magont.
Hur jobbar vi med jämställdhetsintegrering ute på skolorna med hänsyn
till att tjejer utmärker sig negativt när det gäller den psykiska ohälsan?
Det framkommer även att elever upplever att skolan inte
agerar när kränkningar uppstår. Kan detta möjligen ha samband med att elevernas
otrygghetskänsla har ökat? Om vi utgår
ifrån våra politiska målområden om att antalet kränkta ska minska såväl som
psykisk ohälsa samt att vi ska förse elever med trygg skolmiljö och öka
möjlighet till inflytande så har vi en del att jobba med. Att bygga det främjande
arbetet utifrån våra styrkor och det positiva som redan görs kan vara en väg
och gå. Kan vi ligga ett steg före genom att stärka det förebyggande och
främjande arbetet tillsammans med och för våra elever? Som elev, vill man vara
med och påverka i högre uträckning än vad man upplever sig få. Främst vill
eleverna ha en ha en ökad delaktighet och ett högre inflytande gällande skolgång och
fritidsaktiviteter. Hur involverar vi elever och tillvaratar elevernas
kunskaper i det främjande och förebyggande arbetet i synnerhet med en negativ
utveckling gällande kränkande behandling via sociala medier? Det blir tydligt
att kombinerade insatser krävs på alla nivåer, systematik och långsiktighet är
också viktiga inslag såväl som det dagliga värdegrundsarbete och vuxennärvaron
– vuxenvärlden lägger grunden för demokratin - agera och reagera på eventuella
orättvisor och utsatthet.
En fråga för mycket kan aldrig vara fel!?
Med hjälp av Lupp har vi kartlagt elevernas livsituation i
stort – men underskatta inte analysen funktion – hur har vi det på vår skola?
Vilken skola vill vi bedriva? Att anlysera sitt skolspecifika resultat banar
väg för en mer likvärdig och trygg skola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar