Kränkningar på nätet ett ständigt aktuellt ämne och idag den 5/2 är det Safer Internet Day. När skall vi börja arbeta med de här frågorna i skolan? Vårt tips är: Vänta inte - börja tidigt.
Här kommer lite tips till dig som
lärare.
För förskoleklass finns ett metodmaterial ” Nosa på nätet”
ifrån statens medieråd. En berättelse om Superundersökarna. Till den finns en
lärarhandledning.. Mycket går ut på att få barnen att lära sig söka information
och lära källkritik.
För mellanstadiet finns ett material ”jag <3 internet - dina
rättigheter och skyldigheter” . Även denna är från statens medieråd. Till materialet finns lärarhandledning och ett
kopieringsunderlag. Materialet tar upp olika dilemman ex. på känslokort ” någon
tar en bild av dig när du byter om på gympan och skickar den till flera ”hur
reagerar du”? Det finns även ett antal diskussion kort.
För högstadiet finns ett bra metodmaterial ”Ses offline”
ifrån Ungdomstyrelsen och Umo som vi skrivit om tidigare på den här bloggen.
Via strömmande media på Sli.se finns en film Justitia ”Internettrakasserier”
vi får där följa ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och
hotad både i skolan och på internet. Till slut gör hon en polisanmälan. Flickan
i filmen som nu är vuxen och läser till lärare berättar om sin upplevelse i
filmen.
Tanken är att få barn
och elever att bli mediavana och kritiskt tänkande.
I föräldrasamverkan finns det på surfalugnt.se ett material
i form av en power point presentation ca 30min som kan användas vid ex.
föräldramöten.
Till sist fem råd.
·
Visa intresse och be barnen visa vilka sajter de
besöker.
·
Lär dem hur de ska bete sig på nätet.
·
Om barnen råkar ut för något på nätet, var inte
fördömmande.
·
Lyssna på barnets berättelse och låt barnet visa
vad som hänt, så du kan få en bild vad som hänt och barnets upplevelse.
·
Hjälp barnet agera.
Till sist.
Ett råd från
surfalugnt.se är att alltid anmäla, på de flesta sidor finns en
anmälningsfunktion. Den brukar finnas längst ner på sidorna och stå under
antingen ”anmäl” eller ”abuse”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar