måndag 7 januari 2013

God fortsättning!

Då hade den traditionstyngda julen passerat ännu en gång och vi skriver året till 2013. Dags att välkomna våren så smått. Vi går trots allt mot ljusare tider.
Under julen kom jag att fundera på vad som låg under granen till alla de barn som jag firat julen med. Jag kan väl säga att det var en högst blandad kompott av saker som delades ut av tomten. Där fanns allt från stereotypa dockor till flickorna och bilar till pojkarna. Men där fanns även fräcka motspel i form av järnvägar och mikrofoner till flickor samt, rosa ponnys och Barbies till pojkarna.
Dialogen om jämställdhet och leksaker kommer troligen att ebba ut. Barn av idag kan önska sig och få könsbrytande lekmaterial. Faran är över. Däremot undrar jag om de klappar barnen fått ses som något nytänkande hos barn och vuxna. Är barn mer jämställda än vad vuxna tror eller behöver de stöd av vuxna i skapandet av relationer till andra individer. Kanske är det de vuxna som behöver en genus-gnuggning. Häng med era barn in i lekens fantastiska värld. Där får man ofta tillgång till annorlunda sätt att tänka och vara. Dessutom får du som vuxen tänka utanför boxen med lekmaterialet som barnen fått. Min erfarenhet är att Barbie kan rädda världen och bygga järnväg ända bort till Amerika. Det ni!

Som pedagog och förälder är det viktigt och lärorikt att befinna sig i barnens värld för att uppfatta normer och värderingar hos enskilda individer och grupper och även för att överföra normer och värderingar genom gemenskap istället för med ord.
 Kom ihåg att ha kul fram till nästa jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar