torsdag 16 augusti 2012

Vems berättelse?

Med anledning av vårt tidigare inlägg om läromedelsanalyser ur ett jämställdhetspersepektiv, vill vi tipsa om en bra mall för granskning av läromedel från jämställdskola.se. Mallen innehåller bra frågor som man kan ställa för att analysera läromedel ur ett genus- och intersektionellt perspektiv. Den kopplar även till läroplanen för skolan, så att flickor och pojkar kan ges möjlighet att studera vad den säger om jämställdhet och mångfald m.m..

Frågor som ställs i mallen är bland annat; hur beskrivs pojkar och flickors delaktighet och bidrag till det som texten handlar om? Vem är objekt och subjekt? Hur beskrivs invandrare och religioner? Uppfyller materialet de krav på jämställdhet och likabehandling som finns i grundskolans läroplan?

För att relatera till läroplanen kan nämnas att det på sida tio i LGR11 står att:
"Skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktigt kunskap idag och i framtiden och hur kunskapsutveckling sker. Olika aspekter på kunskap och lärande är naturliga utgångspunkter i en sådan diskussion. Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet - som förutsätter och samspelar med varandra. Skolans arbete måste inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanserad och blir till en helhet".

Att göra en lärmodelsanalys ur ett genusperspektiv är ett ypperligt tillfälle för att diskutera kunskap och hur kunskaper formas. Vems berättelse är det vi läser om? Och hur skapar den berättelsen vår bild av verkligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar