fredag 13 december 2013

Hur prioriterar vi jämställdhetsfrågan i den ordinarie verksamheten?


Förra veckan fick vi möjlighet att vara med på en två dagars utbildning ”Leda och styra” för hållbar jämställdhet. Nya kunskaper och idéer hade förvaltats. Nu är vi redo att jämställa och verkställa. Vi börjar med att förtydliga betydelsen av jämställdhetsintegrering. Kort sagt så handlar de om att få in jämställdhetsperspektivet på alla nivåer när beslut tas gällande elevers lärande och utvecklig. Det handlar om (om)organisering, förbättring, utveckling och utvärdering av beslutsprocesser. Ett jämställdhetsperspektiv införlivas i alla beslutsfattande, på alla nivåer och i alla steg av processen, av de aktörer som normalt sett deltar i beslutsfattandet. Hur får vi frågan att ingå i verksamhetsplanering/beslut och undervisning, kursplaner och så vidare?  Alla är vi med på att vi måste minska skillnader mellan flickors och pojkars resultat.  Hur går vi tillväga och hur kvalitetssäkrar vi så att det faktiskt sker? Det är just här jämställdheten kommer in och kan göra stor nytta för att utjämna skillnader. Det handlar om vuxnas förhållningssätt och vilket bemötande vi ger. Vad vi förväntar oss av pojkar och flickor?  Har vi olika krav och förväntningar på kön. Vi kan börja med att identifiera ojämställdheten som är synlig i skillnader i presentationer, hälsa och trygghet bland gruppen flickor och pojkar. Pojkar presterar i genomsitt sämre än flickor. Första steget kan vara att ta med dessa frågeställningar in i kvalitets/förändringsarbetet. Det vill säga erkänna och identifiera problemet, ifrågasätta sig själv, sin undervisning och sin position. Ta hjälp av varandra i förändringsarbetet och sätt jämställdhetsperspektiv på elevens lärande och utveckling.

Här kommer några frågeställningar till hjälp i förbättrings och kvalitetarbetet. Börja med att identifiera ojämställdheten; i bemötande, förhållningssätt, ojämna och orimliga förväntningar, könsstereotypa läromedel, talutrymme, lärmiljön och förutsättningar.

·       Filma, kartlägg, dokumentera och observera varandras undervisning – Nu är ni på rätt väg. När ojämställdheten identifierats. Börja förändra. Synliggör hinder och rasera dem.

·         Sätt upp mål om det önskade läget (ex: öka betyg och måluppfyllelse oavsett kön)  

·         Välj en idé, genomför tillsammans.

·         Följ upp och utvärdera, få med er elever och deras syn på jämställdhetsarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar