Som jämställdhetsutvecklarnas praktikant är jag nu inne på
mina sista arbetsdagar i Kärnhuset och är i princip färdig med min rapport som
ska lämnas in på högskolan i början av januari. Till våren avslutar jag mina
studier med en magisteruppsats i statsvetenskap, som inte helt omöjligt kan
komma att beröra jämställdhet, kanske inom skolan, vem vet...
Redan min första dag på praktiken i höstas följde jag med
JämU på möte med förvaltningschefen på en genomgång av deras arbete under åren
och nuvarande utvecklingsområden, ett av dem den ojämna könsfördelningen bland
medarbetarna i förskolan. Eftersom Skolverket redan 2011 fått uppdrag från
regeringen att kartlägga och analysera insatser som gjorts för att öka andelen
män i förskolan fanns redan ett bra underlag att utgå ifrån. Ja, och sedan
satte det igång, en utredning som lite vågat kommer syna förståelser och
attityder hos; politiker i Barn- och ungdomsnämnden, förvaltningsledningen,
verksamhetscheferna och pedagoger. Hur tänker de kring jämställdhet i Halmstad?
Jämställdhet och framför allt mångfald är populära ord som
används på en mängd olika arenor, men beroende på vilken kunskap och attityd vi
har lägger vi olika innerbörder i begreppen. Vilket i förlängningen leder till
eller utesluter praktiska lösningar. En lärdom under denna höst är att det är
lätt att bli iväg svept av vackra ord. Vackra ord som inte för den skull
behöver betyda någonting eller kan motsägas i nästa mening med några ännu mer
väl valda ord. När jag under intervjuerna frågat om jämställdhet pratar man
inte sällan om jämlikhet. Det handlar
inte bara om kön. Alla tycker det är självklart att vi behöver fler män i
förskolan; det ska vara mångfald! Men
varför, kommer män med ett annat perspektiv? Nej. Här kommer vi ofta in på en av någon anledning känslig fråga
trots att mångfald just innebär en stor variation av perspektiv. Det verkar
ibland omöjligt att komma vidare i diskussionen om kvinnor och män, flickor och
pojkar. Det är större variation bland
samma kön än emellan dem, det finns så många andra faktorer som spelar större
roll, det är kontraproduktivt att kategorisera… Det finns alltså stora
skillnader flickor emellan, pojkar emellan? Ja, och så kul! Tur att man inte
studerar naturvetenskap utan sociala konstruktioner formade av unika människor
som är under ständig förändring. Svårigheterna med att alltid lägga in
jämställdhet i ett större perspektiv, med etnicitet, sexualitet, religiös
tillhörighet m.m. är att det blir just för stort och troligtvis stannar på en
retorisk nivå utan genomförbara praktiska lösningar. Att inte vilja synliggöra
skillnaderna för flickor och pojkar, kvinnor och män måste vara långt mer
kontraproduktivt än att synliggöra dem, hur kan vi annars veta hur(o)jämställt
det är?
Med det sagt så finns det tvärtom också flera guldkorn i
verksamheten och verksamhetsledningen med stor medvetenhet, kunskap och vilja
men som helt enkelt inte har samma förmåga att förändra utöver sin egen
situation.
Sociala konstruktionerna är djupt rotade, så var ska vi
börja? Kanske kan man tänka (o)jämställdheten som ett julbord för att det är så
rätt i tiden. Ett överfullt, köttigt, svulstigt julbord, meter efter meter
efter meter, herre gud så mycket! Var ska man börja?! Ja jag har då aldrig sett
någon vända på klacken och gå, någonstans börjar man hugga in.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar