Skolan och förskolan ska förmedla och gestalta några olika
normer och värden. Jämställdhet är ett ord som där trängs med andra värdeord
som ”människolivets okränkbarhet ”och” demokrati”. Uppdraget är att gestalta
och förmedla! Det innebär att jämställdhet är ett verb som lärarna inte endast
kan berätta om eller elever ska kunna läsa om.
Att berätta och läsa om är bra men det är endast en början
på ett riktigt jämställdhetssträvande. Det är alltså inte tillräckligt.
Jämställdhetsfrågan kantas vidare av böcker som behandlar att göra jämställdhet
genom olika övningar som ska stärka gruppen och erbjuda andra sätt att vara.
Övningar som är bortkopplade från skolans kärnverksamhet och frånskild från
ämnen som ska läsas. Övningar är bra men de kräver ett reellt sammanhang. En tredje aspekt på jämställdhetsarbeten som
bedrivs runt om i Sverige är de otaliga jämställdhetsdagar där lärare och
elever får möta föreläsare som arbetat med jämställdhet i skola och med
ungdomar. På dessa föreläsningar följer ofta inget tranformativt lärande hos
elever eller lärare. Ofta följer diskussioner som denna: ”jamen; det
föreläsaren säger handlar om det vi redan gör. Det handlar om att använda sunt
förnuft.” Vi har träffat på denna typ av motstånd vid åtskilliga tillfällen.
Detta motstånd beror på bristande förståelse för uppdraget.
Förnuftet tar vid när vi inte förstår vad vi gör!
För att hantera jämställdhet och de andra normer och värden
som ska gestaltas och förmedlas behöver lärarna fördjupa sina kunskaper i
jämställdhet, skolans styrdokument och göra reella didaktiska avgränsningar och
förankra detta arbete hos sina elever. Vägen är lång och kantat av snedsteg. –
men min erfarenhet säger att då läraren befinner sig i ett eget lärande så
gestaltar och förmedlar läraren sina brister men även målet som hen vill uppnå.
Eleverna får därmed insyn hur lärande går till och hur personlig och
yrkesmässig utveckling går till.
Ofta sägs det att läraren måste möta eleverna där de
befinner sig. Ska du som lärare ska kunna utveckla dig själv måste du möta dig
där du själv befinner dig. Var ärlig mot dig själv; var befinner du dig då du
ska gestalta och förmedla. Ser du det som självklart att normer och värden hör
samman med ålder, mognad och sunt förnuft eller som ett kunskapsområde som vi
ska lära ut och som skolan ska gestalta och förmedla. Befinner du dig i det senare påståendet kan
du uppnå jämställdhet som verb. '
Till sist kom ihåg utvärdera dina försök till att gestalta
och förmedla… för metoder som bevisligen inte fungera ska skolan inte syssla
med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar