fredag 13 september 2013

Laissez faire – let it be


I dagens hallandspost blev bloggen citerad. Vårt inlägg om ”Graffittin på Söndrumsskolan” kom upp på tapeten.. Folkpartisten och tillika Barn- och Ungdomsnämndsledamoten Håkan Wallin har upprörts och uttalat sig som vuxen och privatperson. Vidare citeras även kommunrådet Suzanne Åkerlund (FP) i samma artikel att hon själv ”inte tycker den är okej” att avbilda ett kvinnokön i en skola. Tyckandena i Hallandsposten kommer från politiker som varit och är aktiva i Barn och Ungdomsnämnden och de borde ha stenkoll på skolans uppdrag. Är tyckandena om ”opassande” baserade endast på motivet och åldern på de som befinner sig i lokalerna?
Karl Miles staty ”Europa och tjuren” på Stora torg som pryds av snoppar vart än du ser fick döljas med lummig grönska då den upprättades. Men idag bryr vi oss knappast kring snoppar. Det som provocerar är motivet.
Idag är snoppen blasé i konsten. Det krävs något nytt och den konstnär som kan vitalisera snoppen i konsten idag kommer troligen att bli uppmärksammad. Mångas skolgång har kantats av taffligt klottrade snoppar på bänkar, skåp och väggar. Knappast har dessa resulterat i någon diskussion om rätt eller fel. De bara finns  där och ger uttryck för något.
Hur som helst, kanske det är Hallandsposten som vill ha en debatt om konstverket. 189 m2 graffitti har trunkerats ner till cirka 1 m2. Graffitti är en konstform som blivit accepterad men däremot är motiven fortfarande viktiga. Tydligen får inte ett kvinnligt kön avbildas. Det får inte synas i en skola. Är reaktionen modern eller samtida?
Om inte diskussionen eller konsten är välkomna in i skolan då är vi farligt ute. Det  är viktigt att det finns en diskussion och den bör få ta plats inne i skolan. Hoppas innerligt att Söndrumsskolan tar tillfället i akt att delta i debatten. Nu är politiken med, vår blogg, Hallandsposten och kulturförvaltningen. Dags för skolans elever och lärare att engagera sig och agera i yttrandefrihetens och jämställdhetens namn och engagera sig i ett enormt mångfacetterat konstverk. Dessutom kan bildämnet vältra sig i konstverket då det  i ämnet bild ska behandla: ”Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.”

Det händer i Söndrumsskolan nu… missa inte att delta och skaffa inflytande över det fria ordet. Visa att 12-16 åringar klarar av det och att delar av vuxenvärlden har blivit ifrån åkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar