tisdag 14 maj 2013

Begreppsidrott!

En del idrottslärare som vi träffat genom åren har ägnat sig åt begreppsidrott. Vad är det, undrade vi? 

Begreppsidrott använder sig av värdeorden i läroplanernas kapitel 1 och 2. Med hjälp av ord som exempelvis jämställdhet, mångfald och demokrati/politik. Detta arbetssätt har en tydlig normkritisk nerv som sätter det kända och den normaliserade idrotten under lupp.

Jämställd lagidrott som fotboll, innebandy eller basket innebär att grundreglerna för idrotten behålls men läraren lägger vidare regler på aktiviteten. Laget består av lika många flickor som pojkar. Pojkar får endast passa flickor och flickor får endast passa pojkar. Udda mål får endast göras av flickor och jämna mål får endast göras av pojkar. Dessa regler ställer helt nya krav på observationsförmågan hos alla inblandade och börjar lite stappligt men efter lite träning så sitter det.

Idrott och mångfald, kan bearbetas på liknande vis genom att olika personer i respektive lag erhåller en svårighet. En arm knyts intill kroppen, en spelare får endast spela på halva plan, någon får en lapp för höger öga osv. Detta ökar förståelsen inför att vi alla är olika och har olika förutsättningar och att samarbete behövs för att vi/laget ska lyckas.

Dessutom ger mångfaldsbegreppet idrottslärarna utmaningen att mångfacettera idrottslektionerna så att flera olika aktiviteter kan få plats.

Vid skrivandet av detta inlägg kom en tanke som vi tycker är lite kittlande. Kan vi organisera lagidrott på skolan och ge lagen olika spelstilar. Ett lag är demokratiskt, ett är auktoritärt och ett är liberalt osv...

Hur som helst. Att lära in med kroppen och huvudet är spännande och förenklar inlärningsprocessen. När både kropp och själ förenas i lärandet finns det möjligheter till ett lustfyllt, utveklande och transformativt lärande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar