"Han" - Havsmannen i Helsingör. Ett normkritiskt svar på "den lille Havsfrue"? |
Hur arbetar vi normkritiskt med små barn i förskolan/
förskoleklass så som läroplanen föreskriver?
Ett bra tips på detta i Kajsa Svaleryd & Moa
Hjertssons bok: Likabehandling i förskolan & skolan som vi redan har uppmärksammat tidigare här på bloggen.Författarna skriver:
För att åskådliggöra
detta kan man bestämma en dag då alla barn ska göra något ovanligt något som de
inte brukar göra, något som de inte ”får” enligt normen. Regeln är dock att de
inte får göra illa någon eller göra sönder någonting. Det kan till exempel vara
att killar klär sig i kjol, sova med fötterna på huvudkudden m.m.
Samtala gärna med de
äldre barnen om skillnaden mellan regler och normer. Att alla normer reglerar,
men att alla normer inte är regler. Vilka normer behövs för att vi ska få det
bättre. Vilka normer begränsar? Vilka normer utestänger? ”
När barnen får vara med och bestämma vilka regler som skall gälla på deras förskola blir de mer motiverade att följa dessa och medvetna om vad som gäller. Samtidigt blir barnen generösa mot varandra, eftersom en del oskrivna och begränsande regler slopas. Ett mer tillåtande socialt klimat öppnar upp för att göra saker på olika sätt. Ett normkritiskt tänkande och förhållningsätt har börjat ta form på er förskola och hos era flickor och pojkar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar