Boken är också ett utmärkt stöd för alla som arbetar inom
skola och förskola och föräldrar som vill vara aktiva i detta arbete.
Den vänder sig främst till dig som är ansvarig för att
planera och driva arbetet med plan mot diskriminering och kränkande behandling
i förskola och skola alltså rektor och förskolechef.
I boken läggs mycket fokus på normkritik och hur du kan göra
detta arbete konkret både i personalgruppen och tillsammans med eleverna. I de nya läroplanerna för förskola och skola och i handledningsböckerna
från DO lyfts just detta fram; att arbeta normkritiskt.
Att personalen är medveten om vikten av ett normkritiskt
perspektiv är med andra ord grunden i ett aktivt arbete mot diskriminering och
kränkande behandling. För att kunna göra detta behöver läraren redskap för att
omsätta teoretisk kunskap till praktisk handling. Boken kan hjälpa till med
både teori och praktik.
En sak vi fastnade för i boken, var att det lades stor vikt
vid första steget mot en normkritiskskola/förskola. Att synliggöra det som
tidigare varit osynligt kräver ett respektfullt arbetssätt så att det osynliga
inte ”annorlundagörs”. Genom att arbeta med att vidga normer bör skolan skapa
inkluderande normer.
Jag som jämställdhetsutvecklare vill varmt rekommendera den
här boken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar