fredag 12 april 2013

Likabehandling i förskola & skola av Kajsa Svaleryd och Moa Hjertson


Boken är också ett utmärkt stöd för alla som arbetar inom skola och förskola och föräldrar som vill vara aktiva i detta arbete.
 
Den vänder sig främst till dig som är ansvarig för att planera och driva arbetet med plan mot diskriminering och kränkande behandling i förskola och skola alltså rektor och förskolechef.  

I boken läggs mycket fokus på normkritik och hur du kan göra detta arbete konkret både i personalgruppen och tillsammans med eleverna. I de nya läroplanerna för förskola och skola och i handledningsböckerna från DO lyfts just detta fram; att arbeta normkritiskt. 

Att personalen är medveten om vikten av ett normkritiskt perspektiv är med andra ord grunden i ett aktivt arbete mot diskriminering och kränkande behandling. För att kunna göra detta behöver läraren redskap för att omsätta teoretisk kunskap till praktisk handling. Boken kan hjälpa till med både teori och praktik. 

En sak vi fastnade för i boken, var att det lades stor vikt vid första steget mot en normkritiskskola/förskola. Att synliggöra det som tidigare varit osynligt kräver ett respektfullt arbetssätt så att det osynliga inte ”annorlundagörs”. Genom att arbeta med att vidga normer bör skolan skapa inkluderande normer. 

Jag som jämställdhetsutvecklare vill varmt rekommendera den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar