Normkritiskt förhållningssätt och pedagogik är ett perspektiv
som på senare år varit omdiskuterat i mediala såväl som i pedagogiska
sammanhang. En del menar att detta är ett trendbrott och postmodernt uttryck som bara leder till begreppsförvirring, medans andra använder perspektivet som
ögonöppnare och ett sätt att problematisera exkludering och utsatthet. DO:S handledningsmaterial tydliggör relevansen med att
inneha ett normkritisk förhållningssätt. Normer är informella regler som vi är omgivna
av i samhället, i hemmet och i skolan.
Normer varierar givetvis från samhälle till samhälle, i olika sammanhang
och påverkar vad som i en given situation uppfattas som ”normalt” (DO:s ”lika
rättigheter i skolan, handledning 2012). Vilka normer råder på er skola är
viktiga frågeställningar som tas upp i materialet. Diskriminering, trakasserier och kränkningar
har ofta samband med rådande normer, både i stort och smått, kränkningar och
trakasserier har mer sällan att göra med enskilda företeelser utan tenderar att
bottna i ett större mönster och i normskapande sammanhang. Vi behöver därmed se saker i ett större perspektivet
och ha en förståelse för att olika strukturer kan samverka. En elev kan vara bärare av flera diskrimineringsgrunder
som kan komma att innebära dubbel utsatthet.
Ett normkritisk perspektiv möjliggör att se mönster och processer i ett
vidare perspektiv, vilket kan leda till att arbetssätt, verksamhet och
individinriktade insatser ses över för att svara mot satta mål och behov. Självfallet finns det goda normer som fungerar
vägledande men vi måste se upp för de normer som är exkluderande och som bidrar
till att kränkningar uppstår. Normkritiskt
förhållningssätt handlar om synliggöra, problematisera och ifrågasätta. Är normen att vara heterosexuell, vit,
medelklass, man…Vad händer med de elever som inte identifierar sig enligt
denna norm? För att skapa en inkluderande skolmiljö så behöver vi kliva ur vår
trygga box och istället tänka utanför ramarna. Som vi tidigare tipsat om så är filmerna "Hotell kom som du är" ett bra verktyg att använda sig av som komplement till diskussion kring normer och värderingar.
Vilka normer präglar vår verksamhet eller skola?
Vad händer när någon bryter mot rådande normer?
Hur kan vi arbeta för att förändra begränsade normer?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar