fredag 5 april 2013

Inkluderande skolmiljö!?



Normkritiskt förhållningssätt och pedagogik är ett perspektiv som på senare år varit omdiskuterat i mediala såväl som i pedagogiska sammanhang. En del menar att detta är ett trendbrott och postmodernt uttryck som bara leder till begreppsförvirring, medans andra använder perspektivet som ögonöppnare och ett sätt att problematisera exkludering och utsatthet. DO:S handledningsmaterial tydliggör relevansen med att inneha ett normkritisk förhållningssätt. Normer är informella regler som vi är omgivna av i samhället, i hemmet och  i skolan. Normer varierar givetvis från samhälle till samhälle, i olika sammanhang och påverkar vad som i en given situation uppfattas som ”normalt” (DO:s ”lika rättigheter i skolan, handledning 2012). Vilka normer råder på er skola är viktiga frågeställningar som tas upp i materialet.  Diskriminering, trakasserier och kränkningar har ofta samband med rådande normer, både i stort och smått, kränkningar och trakasserier har mer sällan att göra med enskilda företeelser utan tenderar att bottna i ett större mönster och i normskapande sammanhang.  Vi behöver därmed se saker i ett större perspektivet och ha en förståelse för att olika strukturer kan samverka.  En elev kan vara bärare av flera diskrimineringsgrunder som kan komma att innebära dubbel utsatthet.  Ett normkritisk perspektiv möjliggör att se mönster och processer i ett vidare perspektiv, vilket kan leda till att arbetssätt, verksamhet och individinriktade insatser ses över för att svara mot satta mål och behov. Självfallet finns det goda normer som fungerar vägledande men vi måste se upp för de normer som är exkluderande och som bidrar till att kränkningar uppstår.  Normkritiskt förhållningssätt handlar om synliggöra, problematisera och ifrågasätta. Är normen att vara heterosexuell, vit, medelklass, man…Vad händer med de elever som inte identifierar sig enligt denna norm? För att skapa en inkluderande skolmiljö så behöver vi kliva ur vår trygga box och istället tänka utanför ramarna. Som vi tidigare tipsat om så är filmerna "Hotell kom som du är" ett bra verktyg att använda sig av som komplement till diskussion kring normer och värderingar.

Frågeställningar att fundera över (hämtade från DO:s handledningsmaterial, lika rättigheter i skolan):
Vilka normer präglar vår verksamhet eller skola?
Vad händer när någon bryter mot rådande normer?
Hur kan vi arbeta för att förändra begränsade normer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar