Det är ett påstående som vi fått till oss många gånger under
åren. Framförallt från förskolepersonal. Det är även ett påstående som vi
bemött på samma sätt sedan vi började vårt arbete i Halmstad Kommun.
Påståendet är så vanligt och slängs ut med sådan
självklarhet att det många gånger ses som en sanning. Hur som helst är det
främst kvinnor som arbetar i förskolan och skolan idag. Tidigare var läroverken
en maskulin miljö med en maskulin hierarki och med en maskulin agenda. Ibland
framträder också en oro för denna utveckling av lärarkåren. Man kallar det en
”feminisering av skolan”. Femininiseringen har också lyfts fram som en
orsak till att pojkarnas resultat är sämre jämfört med flickornas. Denna diskurs
innefattar problem som i klartext säger att det är en brist på manliga lärare
som är bra och dugliga lärare och brister hos de kvinnliga lärare som nu finns
i majoritet i skolan.
Istället bör diskussionen vara inriktad på hur lärande går
till och vilka strategier som används för att uppnå en jämställd lärmiljö.
Denna diskussion förs av professionella lärare som ser att lärarens uppgift är
att ge omsorg, vara hängiven eller kunnig i sitt ämne och som samtidigt strävar
efter att skapa professionella relationer med sina elever.
Svaret på frågan är: det är viktigt med en förebild. Oberoende
av vilket kön förebilden har.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar