torsdag 1 november 2012

Splittrat demokrati- och värdegrundsarbete på granskade skolor


Misslyckas skolan i sin demokratiuppfostran ökar risken för intolerans och rasism, både i skolan och i övriga samhället, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör, Skolinspektionen

Skolan kan och får aldrig vara värdeneutral 
  • Eleverna behöver tränas mer i inflytande och delaktighet.
  • Alla elever ska inkluderas.
  • Begrepps och kunskapsutveckling ska kopplas till elevernas egna erfarenheter och agerande.
  • Ett kritiskt förhållningsätt ska utvecklas hos varje elev.
  • Tillåtande och prövande samtal där obekväma åsikter kommer upp till ytan och kan bemötas ska integreras.

Skolinspektionen har granskat undervisningen och kommunikationsklimatet i 17 grundskolor (åk.8) i 10 kommuner. Granskningen omfattar både skol-och klassrumsnivå. Granskningen har då främst uppmärksammat elevernas möjligheter att ta del av såväl kunskaper som värden, uttrycka sina åsikter samt utveckla ett kritiskt och självständigt tänkande. Granskningens slutsatser kan vara värdefulla även för andra skolor som vill utveckla sitt demokrati-och värdegrundsarbete.

Det som synliggörs i granskningen är att skolans uppdrag tenderar att genomföras i flera separata delar:
  • Kunskapsutveckling
  • Främjande och förebyggande värdegrundsarbete
  • Demokratisk medborgarfostran

Granskningen visar också att det på nästan samtliga skolor finns behov av att man utvecklar ett kritiskt förhållningssätt och att man:
  • tydliggör det demokratiska uppdraget som en del av kunskapsuppdraget
  • säkrar att rektorer och pedagoger utvecklar ett kritiskt förhållningssätt och problematiserar t.ex. rådande genusmönster och främlingsfientlighet
  • ser till att undervisningen är strukturerad, välplanerad och omfattar läroplans och kursplaner krav.
  • ser till att det råder öppet och tillåtande klimat i klassrummen
  • ser till att eleverna, flickor och pojkar, tränas i abstrakt och kritiskt tänkande och kan förstå varje individs ansvar för demokratin
  • ökar elevers, pojkars och flickors, möjlighet att komma till tals i undervisningen

 På 13 av de 17 granskade skolorna saknas helhetssyn och en gemensam hållning kring demokrati och värdegrundsuppdraget. Detta tar sig uttryck i variationer av studiemiljöer med tillsynes goda förutsättningar och miljöer med sämre förutsättningar för att bedriva demokratiarbete. I studiemiljöer med tillsynes goda förutsättningar finns risker med personbundet arbete, insatser från välvilliga själar, för likriktat arbete (skenbar samsyn) och där meningsskiljaktigheter upplevs som något negativt. I annan variant, av studiemiljöer med sämre förutsättningar, finns bristande tillit, kränkningar, antipluggkultur, saknas helhetssyn och det finns låga förväntningar p.g.a. elevernas bakgrund och hemförhållande samtidigt som det kan finnas en omhändertagande kultur.

(Publicerad: 25 september 2012 Skolinspektionen) Skolinspektionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar