måndag 15 oktober 2012

Bokrecension

Nyligen anordnade Jämställdhetsutvecklarna i Halmstad en utbildning tillsammans med RFSL gällande regnbågsfamiljer och hur man kan integrera ett normkritiskt tänkande kring kärnfamiljen, i förskoleverksamheten. De deltagande förskolorna fick med sig materialet "Så kan det vara" för att kunna diskutera och tänka vidare. Boxen innehåller material att använda tillsammans med barnen. Bland annat så innehåller den "Junior börjar förskolan" - en inspelad saga som handlar om krokodilen Junior och hans föräldrar, girafferna Jösta och Johan. Sagan är kort (ca 2 min) och går bra att använda med mindre barn, till skillnad från boken som är lite längre och kanske mer anpassad för förskoleklassen.

En annan bok som är bra och som sporrar och inspirerar till ett normkritiskt tänkande kring kärnfamiljen, och som främjar en miljö som inkluderar flera familjekonstellationer, är Familjeboken. I den boken, som är för åldrarna 3-8, kan vi läsa om hur ett barn blir till, att det kan bli till genom sex men även genom insemination, konstgjord befruktning och adoption....och att barn kan ha heterosexuella, homosexuella och ensamstående föräldrar eller flera stycken! I familjen kan det även ingå djur så som hundar, katter, råttor, hästar m.m..

Boken har ett mångfaldsperspektiv vad gäller etnicitet, religion, sexuell läggning och funktionsvariationer. Framför allt bildmässigt! Den är också rolig. Bland annat får man läsa om hur konstgjord befruktning går till genom att man blandar ägg och spermier och att "Munskydd är bra så att man inte råkar nysa rätt ner i blandningen".