måndag 25 juni 2012

Bokrecension Rädda Vilda/Rädda Molly, för yngre skolbarn

Vilda är rädd för att gå till skolan. Hon är rädd för Molly som hon vet kommer att hitta på något dumt mot henne idag. Molly retar Vilda för hennes strumpor, slänger hennes jacka i en vattenpöl och kletar ner hennes hår med smör.

I ena halvan av boken Rädda Vilda/Rädda Molly lär vi känna Vilda och den lilla figuren Rädsla, som följer Vilda och säger åt henne att vara rädd, speciellt för Molly. I den andra halvan får vi följa Molly. Hon vaknar av sig själv på morgonen när ingen är hemma. Hon fixar själv lite kex till frukost eftersom brödet är mögligt och har inget annat att ta på sig än sina smutsiga kläder från igår. Den figur som följer Molly heter Skrämsla och det är hon som får Molly att känna sig dålig, och som säger till Molly att förstöra för Vilda som har så fina strumpor och rena kläder.

Vilda och Molly får en chans att bli vänner när en stor hund kommer till skolgården. Hunden skrämmer Molly som är jätterädd för hundar. Vilda är inte alls rädd för hunden och istället hjälper hon Molly. Så plötsligt, genom att Vilda får vara den som hjälper, kan de två flickorna kan finna varandra.

Rädda Vilda/Rädda Molly handlar om kränkningar och mobbing bland två yngre skolbarn och passar bra som samtalsbok. Vi får lära känna både Vilda och Molly i två olika berättelser som hör ihop, där vi antingen först läser om Vilda som blir mobbad, eller Molly som mobbar, för att sedan läsa om den andras berättelse. På så vis lär man känna både den som är kränker och den som blir utsatt. Boken kom ut 2008 på förlaget Lilla e, och kanske är det några som har läst den? Boken är lättläst och behandlar på ett pedagogiskt sätt hur kränkningar kan te sig bland barn/elever, och öppnar upp för diskussion om hur man kan känna sig rädd, skrämd och dålig, hur det kan gå ut över andra och hur det kan vara jobbigt att bli utsatt för kräkningar. Något som eventuellt talar för bokens nackdel är att den är ganska lång, därför passar den just för diskussion med yngre skolbarn. När man ska läsa den så får man sätta av en del tid för läsning och reflektion. Till boken finns ett spel som tar upp olika beteenden från boken och kan utgöra underlag för diskussion. Man får gå steg frammåt eller bakåt när man råkar ut för vissa händelser i berättelsen. Exempelvis får man gå steg framåt om man tar bort häftstiftet som Molly har lagt på Vildas stol, eller lånar ut sin jacka till Vilda när hon har blivit av med sin. Och man får gå steg tillbaka om man råkar möta Rädsla, som skrämmer en.

Nyligen kom ytterligare en bok ut på förlaget som handlar om dem som står bredvid och ser på men inget gör. Boken heter Det ingen såg…och Knyst var tyst och vi kommer att recensera den längre fram.