måndag 18 juni 2012

Könsbrytande val!

Javisst har det hänt något! Högskoleverket presenterar att andelen kvinnliga lektorer ökat kraftigt de senaste åren och uppgår idag till 44 %. Den tidigare manliga utbildningskulturen på universiteten håller på att förändras. Sedan 20 år tillbaka har andelen kvinnor som söker sig till universitet och högskolor ökat och man väljer där allt mer otraditionellt. Många av prestigeutbildningarna (jurist, läkare, veterinär) vid Sveriges högskolor har sedan en tid tillbaka kvoterat in manliga sökanden. Detta har prövats som diskriminerande och har fått bifall. En diskussion om huruvida kvoteringen varit hämmande för kvalitén har uteblivit, en diskussion, som varit förekommande då man pratat kring inkvotering av kvinnor i bolagsstyrelser och i våra beslutsfattande församlingar.

I det senaste numret av Lärarnas tidning (nr. 10-11, 2012) kan man läsa om att flickorna tar över naturprogrammen på gymnasiet. Idag erhåller flickorna de högre betygen och väljer i stor utsträckning otraditionellt dvs. de väljer gymnasieskolans prestigeutbildningar. Prestigeutbildningar som har störst valfrihet då klivet ska göras in i universitetsvärlden. Så långt allt väl.
När flickor och pojkar väljer könsbrytande tenderar de att avbryta sina studier i en högre utsträckning än de som väljer traditionellt. Skolverkets utbildningsråd Sven Sundin kommenterar denna statistik med att han avråder att uppmuntra otraditionella val. Flickors osäkerhet som genererar otraditionella gymnasieval ser han bara negativa aspekter med; ”Om de mot förmodan får ett jobb så är det vanligare att de jobbar med något annat än vad utbildningen avsåg.”

Läroplanen skriver: Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet. (Lgr 11 sid.8.)
Sven Sundin förtydligar vidare att ”Självklart ska man läsa efter intresse, talang och vad man önskar – det ger alltid det bästa studieresultatet.”
Uppenbarligen är grundskolan inne på rätt spår. Flickor och pojkar väljer idag otraditionellt i en högre utsträckning än tidigare men är gymnasieskolans yrkeslinjer och arbetslivet redo att möta framtidens arbetskraft? Uppenbarligen inte. En genuspedagog på varje yrkesförberedande gymnasieprogram hade troligen vidgat vyerna hos de elever och lärare som arbetar där. Varje avbruten gymnasieutbildning är en förlust för samhället. Det är dags att göra oss alla – kvinnor och män – ja, hela samhället till vinnare.
För männens del är det dags att börja den manliga frigörelsen och lämna de traditionella förväntningarna på oss och börja intressera oss för utbildning, omvårdnad och humaniora i en högre utsträckning något som inte kommer att hända om vi utgår från Sven Sundins perspektiv. Vi måste anta ett nytt perspektiv, annars blir det trångt då alla pojkar ska ta för sig av de ”manliga” prestigeutbildningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar