torsdag 14 augusti 2014

Jämställdhet ur kvalitetssynpunkt...

Ny termin nya krafter.  Jämställdhetsutvecklare är på plats och redo för att kicka igång jämställdhetsarbetet.  Efter en toppen-sommar kommer vi med ny energi och nya förändringsidéer och är väldigt förväntansfulla inför framtida uppdrag. Veckan mjukstartas med planering, studiedag och Lean-föreläsning.  Kvalitets och verksamhetsanalyser är alltså bra att börja med och som ett led ”Lean- tänket” får vi utrymme att fundera kring våra uppdrag. Vad är syftet med det vi gör? Vem är kunden? Blir kundens behov tillgodosedda? Gör vi rätt saker?
 I kvalitetstanken är det med fördel att vi väver in jämställdhet för att uppnå bästa möjliga effekt och resultat. Hur ser vi på flickors och pojkars olika behov och förutsättningar?
Att omvärdera och reflektera kring sina processer och uppdrag är nödvändigt för att kunna navigera rätt i linje med uppsatta mål och våra styrdokument. 
  Skolans jämställdhetsmål: ”Jämställdhet råder när flickor och pojkar har samma makt att påverka skolan, det egna lärandet och den egna utvecklingen” Målet visar riktningen men här återfinns alltid en arbetsprocess och olika perspektiv. För att få mer klarhet i våra uppdrag ur jämställdhetssynpunkt, så föreslår vi skolpersonal och arbetslag att analysera och reflektera kring läroplansformuleringar i Lgr11 kap 1 & 2 utifrån jämställdhetsperspektiv - VAD? VARFÖR? HUR? Vad står jämställdhetsuppdraget för? Varför och hur ska vi bedriva ett aktivt jämställdhetsarbete?
Diskussionen kan öppna upp, ge jämställdhetsfrågan nytt fokus och utveckla verksamheten utifrån det övergripande demokratiuppdraget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar