Ny termin nya krafter.
Jämställdhetsutvecklare är på plats och redo för att kicka igång
jämställdhetsarbetet. Efter en toppen-sommar
kommer vi med ny energi och nya förändringsidéer och är väldigt förväntansfulla
inför framtida uppdrag. Veckan mjukstartas med planering, studiedag och Lean-föreläsning. Kvalitets och verksamhetsanalyser är alltså
bra att börja med och som ett led ”Lean- tänket” får vi utrymme att fundera
kring våra uppdrag. Vad är syftet med det vi gör? Vem är kunden? Blir kundens
behov tillgodosedda? Gör vi rätt saker?
I kvalitetstanken är
det med fördel att vi väver in jämställdhet för att uppnå bästa möjliga effekt och
resultat. Hur ser vi på flickors och pojkars olika behov och förutsättningar?
Att omvärdera och reflektera kring sina processer och
uppdrag är nödvändigt för att kunna navigera rätt i linje med uppsatta mål och våra
styrdokument.
Skolans jämställdhetsmål: ”Jämställdhet råder när flickor
och pojkar har samma makt att påverka skolan, det egna lärandet och den egna
utvecklingen” Målet visar riktningen men här
återfinns alltid en arbetsprocess och olika perspektiv. För att få mer klarhet i våra uppdrag ur jämställdhetssynpunkt, så föreslår vi
skolpersonal och arbetslag att analysera
och reflektera kring läroplansformuleringar i Lgr11 kap 1 & 2 utifrån
jämställdhetsperspektiv - VAD? VARFÖR?
HUR? Vad står jämställdhetsuppdraget för? Varför och hur ska vi bedriva ett
aktivt jämställdhetsarbete?
Diskussionen
kan öppna upp, ge jämställdhetsfrågan nytt fokus och utveckla verksamheten
utifrån det övergripande demokratiuppdraget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar