Unga, sex och Internet har
blivit mer och mer angelägna ämnen att lyfta fram i samtal och diskussioner med
unga.
Vi vet att ungdomar idag har ett behov av att utforska sin identitet, sexualitet och skapa relationer. Internet har blivit en frizon för just detta. Vuxnas råd om Internetsäkerhet går ofta stick i stäv med hur unga använder Internet och vilka säkerhetsstrategier som de själva utvecklat. Vi vuxna talar ofta om Internets baksidor, risker och utsatthet och väldigt lite om hur ungdomar faktiskt använder Internet. Alldeles för mycket fokus på risker medför att vi skuldbelägger istället för att vända på perspektivet. Särskilt viktigt är att ta med sig är att en stor andel ungdomar inte har en negativ upplevelse om sitt nätanvändande."Ses Offline" (Ungdomsstyrelsen)
Vi vet att ungdomar idag har ett behov av att utforska sin identitet, sexualitet och skapa relationer. Internet har blivit en frizon för just detta. Vuxnas råd om Internetsäkerhet går ofta stick i stäv med hur unga använder Internet och vilka säkerhetsstrategier som de själva utvecklat. Vi vuxna talar ofta om Internets baksidor, risker och utsatthet och väldigt lite om hur ungdomar faktiskt använder Internet. Alldeles för mycket fokus på risker medför att vi skuldbelägger istället för att vända på perspektivet. Särskilt viktigt är att ta med sig är att en stor andel ungdomar inte har en negativ upplevelse om sitt nätanvändande."Ses Offline" (Ungdomsstyrelsen)
Självfallet är vi väl medvetna om att ungdomar dagligen blir utsatta för olika former av trakasserier och kränkningar på nätet. Många gånger har detta kopplingar med olika maktstrukturer i samhället, bristande självkänsla men även svårigheter att sätta gränser. Hur kan vi då förhindra sexuell utsatthet, och kränkningar bland unga på Internet?
Ett sätt är att utveckla ett systematisk tillvägagångssätt just
på din skola, förslagsvis inom ramen för det främjande och förebyggande arbetet
som presenteras i plan mot
diskriminering och kränkande behandling. Viktigt att tänka på när man tar
fram planarbetet och kartlägger är att ta med frågor som rör kränkningar på
nätet och hur ungdomar upplever detta. Inom skolan råder Nolltolerans mot
kränkningar oavsett om det sker på skolgården, nätet eller på lektionen. I Skollagen
6:e kapitlet (Trygghet och Studiero) görs ingen skillnad på var kränkningar sker. Har kränkningar kopplingar till skolan och
påverkar elevens skolgång så har skolan utredningsskyldighet.
Ett annat sätt är att arbeta främjande med värdegrundsfrågor kopplat till nätanvändning. Likväl som vi talar om hur vi behandlar varandra och pratar med varandra på skolgården, så kan man diskutera hur man pratar och förhåller sig till varandra på nätet. I det kontinuerliga arbetet handlar det om att öppna upp för samtal kring identitet, sexualitet, exponering och gränssättning.
Vi vill därför uppmärksamma er på ett material ”Ses Offline” från Ungdomsstyrelsen. Metodmaterialet ger oss en vägledning i hur man kan lyfta fokus från risker och istället diskutera och reflektera kring attityder, konsekvenser, rättigheter och lösningar med våra unga kring Internetanvändning. Målgruppen är högstadie- och gymnasielever. Materialet är indelat i tre lektioner som på olika sätt berör sexuell utsatthet och exponering på nätet. Till dessa tre lektioner finns filmer som är tänkta som inledningsfilmer. I materialets varje del finns en del användbara värderingsövningar samt cases som ger kunskap om vilka handlingar som är olagliga. Syftet är givetvis att höja kunskapsnivån och medvetenhet hos unga när det gäller nätanvändning genom att ge utrymme för lärande och reflektion kring egna och andras åsikter och värderingar.
För stöd med det systematiska arbetet i plan mot diskriminering och kränkande
behandling samt råd kring
material tveka inte och kontakta oss Jämställdhetsutvecklare på Kärnhuset
Halmstad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar