I boken ”Genus och pedagogiskt arbete i praktiken” finns det
en hel del matnyttigt för lärare som arbetar med tonåringarna i grundskolan och
gymnasiet. Boken delas in i en teoretisk del och i en praktisk del. Den
praktiska delen uppehåller sig kring kartläggningsmetoder, värderingsövningar
och ämnesspecifika aktiviteter som ska främja jämställdhet och likabehandling.
De ämnesspecifika aktiviteterna är något som har saknats i tidigare litteratur,
endast denna del gör boken värd att läsa.
Men det som är riktigt intressant är att Victoria C.
Wahlgren i sin enledande teoretiska del tittar närmare på flickors och pojkars
positioneringar i skolan. Hon har gjort en översikt och en fin sammanfattning
av forskning som finns på ämnet. Dessa fem sidor är väldigt spännande. Arbetar
du med åldersgrupperna 13-19 och vill veta mer om ”Machokillar”, ”akademiska
presterare”, ”arbetarklassens nya entreprenörer” och ”de riktiga svenskarna”
eller ”Nice girls”, ”Spice girls”, ”Girlies” och ”Ladettes” då är boken nått
för dig. Framförallt fick det mig att vilja läsa ursprungsförfattarna till
dessa begrepp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar