onsdag 30 april 2014

Positiva effekter av jämställdhetsarbete

Smarta chefer använder jämställdhet för att nå tillväxt
Det finns organisationsvinster att hämta genom att avsätta resurser, för att kartlägga och analysera hur arbetet ser ut idag, se över vilka som utför tjänsten och vilka som får ta del av servicen. Och vilka som inte gör och får.
Kartläggningen kan bidra till att resurserna läggs på rätt saker och om man också lägger tid på att jämföra med hur andra gjort i branschen, så kan organisationen bli mer effektiv.
Jämställdhetsarbetet kan mycket väl göras ekonomiskt mätbart, exempelvis genom jämställdhetsintegrerad budget och genom att könsuppdela statistik för att se vilken service som når kvinnor och män. Därefter anpassa servicen efter verkliga behov och på så vis effektivisera verksamheten
För offentlig sektor handlar det om att uppfylla de politiska krav som finns på att ge likvärdig service till medborgarna. Det handlar också om att gå från vad vi tror och tycker, till att verkligen ta reda på hur det ser ut och sedan agera utifrån den kunskapen (citat från Magdalena Helander, ledarskapskonsult och kursansvarig på CoreCode International)
  
Jämställdhetsutvecklare gör här kopplingen till den verksamhet där vi befinner oss inom förskola, skola. Vid en kartläggning här skulle vi troligen få fram att mycket resurser i form av pengar och tid läggs på pojkarna. Men vi behöver göra denna kartläggning för att verkligen få fram detta, så det inte blir en massa antagande, eller att vi slår oss till ro med så har det sett ut i alla tider. När vi ser siffrorna kan det bli tydligt vem får vad och vem får stå tillbaka? Alltså en jämställdhetsintegrerad budget och en könsuppdelad statistik.
När kartläggningen är gjord gäller det att sätta sig ner och analysera det vi fått fram. Är det så att de flesta resurserna i form av pengar och tid läggs på pojkarna? Är det så att en utåtagerande pojke får ta del av dessa, medan de inte räcker till för en introvert flicka? Har vi en likvärdig skola?
Kan det göra skillnad om vi bedriver ett aktivt jämställdhetsarbete redan i förskolan och hela vägen upp? Om vi börjar tidigt med ett aktivt jämställdhetsarbete skulle detta kunna förändras då?

Vi behöver se att det gör det, genom en jämställdhetsintegrerad budget och en könsuppdelad statistik. Målet måste vara en likvärdig förskola/ skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar