Våra normativa och könsstereotypa föreställningar avspeglas
i alla våra interaktioner såväl fysiskt som digital. Vi tar med oss våra intressen, aktiviteter och attityder ut på nätet, sociala och
digitala medier. En nyutkommen rapport från Statens medieråd
”Duckface/Stoneface” summerar barn och ungas medieanvändning. Studien
undersöker centrala onlineaktiviteter bland 10- respektive 13-åringar ur ett
genusperspektiv. Skillnaderna mellan killars och tjejers medievanor är
begränsade upp till tio års ålder, men ökar kraftigt under de tidiga tonåren.
En av de tydligaste könsskillnader är att tjejer använder sociala medier mer
medan fler pojkar spelar datorspel. De
spel som finns är också starkt genuskodade. Det blir påtagligt även online att
de valda aktiviteterna är könsbundna och tämligen kopplat till det verkliga
livet offline. Bland tjejer är de vanligt att följa bloggar och vloggar som
handlar om smink och kläder. De datorspel
som tjejer ägnar sig åt är könsstereotypa med fokus på utseende, social status, bekräftelse och
omhändertagande. De datorspel som killar spelar är krigsspel, fotbollsspel som
övervägande går ut på att bemästra och ta strid. Spelandet och onlineaktiviteter
blir alltså en förlängning av den sociala positionering som äger rum i skolan,
på fritiden och den andra sociala fysiska arenor i vårt samhälle. Även hur
tjejer och killar väljer att projektera sig själva på sociala och digitala
medier är starkt genuskodat. Tjejernas bildporträtter kallas för i denna studie
för ”Duckface” som då innebär att
tjejerna tar selfies genom att pluta med munnen, att redigera och manipulera
bilder samt att uppdatera sina profilbilder så ofta som möjligt. För killar är
idealet ”Stoneface”att helst verka
oberörd genom att ha en cool attityd och ta bilder där man är handlingskraftig.
Dessa föreställningar är tämligen att betrakta som normativa där manliga respektive kvinnliga könsroller återspeglas och styr oss. Detta påverkar identiteten, hur killar och tjejer ser på sig själva. Inte minst ställer de enorma krav på barn och unga att verka i en styrd värld som är starkt könsbunden och normativt begränsande.
Länk till rapporten: , "Duckface/Stoneface – ungas onlineaktiviteter ur ettgenusperspektiv"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar