fredag 17 januari 2014

Fittstim - Min kamp!


Igår hade SVT och Belinda Olsson premiär på det skärskådande Fittstim - min kamp. Redan innan programmet sändes fanns det reaktioner och förväntningar på det hela. Belinda Olsson känner sig vilsen i feminismen som, så här 15-år efter Fittstim, yttrar sig på en rad olika sätt. Vår blogg har tagit upp den feministiska kampens många ansikten under 2013. Beroende på klass, geografisk hemvist och kunskapsnivå har feminismen tagit sig nya uttryck eller vi har fått inblick i olika feministiska frågor som delar av världen anser viktiga för oss.

Det är inte alltid vi tycker det är viktigt med top-less bad på badhusen, men är förbudet baserat på kvinnors säkerhet, bör kanske brottselement som män flyttas någon annanstans (läs moralpanik hos ansvariga). Självklart behöver vi backa upp kampen om top-less på badhusen om vi anser att den uttrycker något viktigt. Vad vi kan förstår är det en fråga om rättvisa och att få själv bestämma över sin egen kropp. Hatt av! En av Jämus medarbetare berättade så här;

”Jag kan minnas att då jag växte upp var top-less bad högsta mode och då skolresan skulle planeras så yrkade tjejerna på att få bada top-less på skolresan. Fröken i skolan var av en annan åsikt. Och för första gången i mitt liv var jag emot att bröst skulle få visas hur som helst. Klassen röstade om det och flickorna vann men fröken beslöt ändå att top-less bad inte var tillåtet.”

Belinda var inte bekväm med att kasta sin bikini topp. Hon kände sig inte trygg i den situationen. Låt så vara - alla vill eller kan inte. Men vi kan backa upp de som vill och kan. Det är inte alltid vi förstår saker och ting runt om oss. Det kan bero på en rad olika saker: kön, klass, etnicitet, sexualitet, religion osv. Som Man kan det vara svårt att förstå feminismen, men kunskap om fenomenet kan alltid inhämtas för att förstå. Hur som helst kan kunskapen aldrig ersätta upplevelsen om utanförskap eller underordning. Kan vi inte alla hävda mänskliga rättigheter oberoende vilka vi är? Jo, det kan vi men det verkar som om inte alla vill.

Ibland är mänskliga rättigheter ett kön, ibland en sjal, ibland en bikini topp, ibland rätten att få rösta eller få söka vilket jobb man vill samt få hela lönen och halva makten.

Hur som helst så heter Belinda Olssons TV-serie ”Fittstim – Min kamp” och det är helt klart att det är hennes kamp som vi följer. Hon vill förstå och det är många där ute som behöver förstå feminismen. Klockrent pedagogiskt upplägg!

Vi ser fram emot att få följa Belindas kamp för att förstå feminismen, hennes kamp som hon ledde in i det nya milleniet med antologin Fittstim. Jag tror att de följande programmen kommer att bli lika spännande, framförallt i de sociala medierna som följer Belindas tvivel och vilja att förstå samtidens feminism. Vi får se. Det bästa med mänskliga rättigheter och feminism är att acceptera dem och bejaka dem för att det faktiskt kan vara så att du själv behöver ta kampen en dag och då kan det vara gott att veta, att om ni ställer upp för mig så ställer jag upp för er.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar