torsdag 27 juni 2013

Bloggen tar semester och ser på fotboll!




Om du skall tillbringa tid i Halmstad i sommar så finns alla möjligheter att jobba för jämställdhet på olika plan. 

Här kommer att spelas ett antal EM-matcher i fotboll. Detta kommer med all säkerhet att prägla staden. Denna begivenhet uppmärksammades redan i våras när tjejerna på fritidshemmen runt om i kommunen hade en egen turnering med finalspel på Brottet. Alla fick pris i form av inträde till en Dinosarieutställning. Ett bra initiativ för att uppmärksamma damfotboll och fritidshemmens verksamhet.. Att ibland faktiskt göra en könsuppdelning och göra vissa saker med och för flickorna eller pojkarna kan ha sitt berättigande. Men du skall veta vad du har för mål och syfte med det. När det gäller flickorna och deras fotbollsturnering tror jag att det kan bli riktigt bra. Vi var med då finalen spelades och idrott kan verkligen försystra (förbrödra). 

Ofta i kartläggningarna av skolgården har vi jämställdhetsutvecklare fått klart för oss att just fotbollsplanen är pojkarnas plats, flickor uttrycker att de har en önskan om att få vara där. Förhoppningsvis kan en av effekterna bli att fotboll kan bli en gemensam aktivitet där, flickor och pojkar spelar tillsammans. 

www.svenskfotboll.se
Härom kvällen satt jag och titta när Pia Sundhagen presenterade truppen som skall spela i EM i fotboll och jag noterade följande. Hon beskrev spelarna i ovanliga termer då det gäller lagidrott. Jag har aldrig hört Hamrén prata så om spelarna i sitt landslag. 

Lagets förste målvakt skapar lugn och andre målvakten styr sin backlinje och de har ett stort stöd i henne. Sundhage beskrev en back; det är trevligt att spela med henne. En försvarsspelare blev beskriven med att hon har en fantastisk förmåga att få med sig folk. En mittfältare beskrevs som att vara en lojal och snäll spelare och den andra hoppas Sundhage på lite tur och goda lagkamrater så hon kan blomma ut. Tänk att få detta förtroende i ett EM. 

Jag ser Pia Sundhagen som en mycket kompetent och kunnig person och de här sidorna som hon lyfte fram är säkert bra sidor att ha för en lagspelare. Men min tanke var; skulle män i ett fotbollslag beskrivits på följande sätt skulle dessa sidor ha lyfts fram som positiva för en fotbollsspelare. Det här kan verka harmlöst och varför peta i sådana saker men jag menar att detta spelar roll. 

Så nu går jag och vi jämställdhetsutvecklare på semester och bloggen likaså, men gör som jag gör ibland, tänk tanken skulle detta ha presenterats på detta sätt om det var man/ kvinna ? 

En riktigt trevlig sommar önskar vi er alla och vi syns igen i augusti.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar