fredag 14 december 2012

Ungdomsarbetslöshet och maskulinitet


Under hösten har det inom olika forum diskuterats ungdomsarbetslöshet i Halland. Både i regionen och i Halmstad kommun har man gjort uppföljningar på ungdomsarbetslösheten och vem som drabbas mest av dem blir tydligt i de siffror som har presenterats.

Siffrorna visar på att pojkarna är de som förlorar då Sverige ställer om från industrisamhälle till kunskapssamhälle. England är ett annat europeiskt land som visat på hur förknippat kön är med de arbeten man förväntas ta. Den utvecklingen ser man som ett enormt problem för samhället att lösa. De maskulina industrijobben har försvunnit och tjänstesektorn är den dominerande.I Sveriges kunskaps- och tjänstesamhälle är de maskulina förebilderna kraftigt underrepresenterade. Det finns väldigt få barnböcker som behandlar den maskulina lokalvårdaren eller tjänstemannen. Den enda som kommer till mitt minne är ”Ragnar-mannen som inte vill vara stor”. Men han längtar bort från sitt jobb tillbaka till sin barndom.  Inte mycket till förebild. Jag älskade serien om Ragnar och jag skulle inte bli tjänsteman i mitt yrkesliv – trodde jag.

Näringsliv och skola bör kanske närma sig varandra. Räddning kanske heter entreprenöriellt lärande. Näringslivet och skola bör tillsammans lyfta den maskulinitet som är modern och tillhör det nya Sverige.

Metoderna för hur samarbetet ska utformas kräver vidare diskussion. Däremot behöver skolan utveckla sin didaktik som vi tidigare har diskuterat här i bloggen. Se inlägget från den 11 Oktober i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar