fredag 13 mars 2015

Var sker kränkningar i skolan och var bör de vuxna finnas?

Efter att ha plöjt igenom stödmaterialet ifrån skolverket " Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda" Blir det mer och mer tydligt hur vi måste göra för att förhindra kränkningar. De vuxna måste finnas ute med flickorna och pojkarna på rasterna. Eleverna själva uttalar detta tydligt. För att få detta att fungera finns det olika sätt att gå till väga. I häftet beskriver en skola på sid 99 att de förändrat inriktningen på fritidspedagogernas uppdrag. Från att ha varit en extra resurs under lektionstid beslutades att koncentrera uppdraget till fritidshemmets öppettider och till rasterna under skoldagen. Fritidspedagogerna tog huvudansvaret under rasterna och utvecklade snabbt rastaktiviteter i samarbete med eleverna. På sidan 92 lyfts även fram det här att då du som personal umgås med eleverna och intressera sig för deras tankar och idéer också i uppdraget som rastvärdar ger det dig en hel bild av elevernas arbetsmiljö som inte är så lätt att få i undervisningssituationen eller genom kartläggning. Vi får troligen inte fler resurser men kan kanske använda de resurser som finns i skolan på ett annat sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar