Titta på förskolan och lär när
det gäller planarbetet.
Har haft förmånen att jobba med " plan mot
diskriminering och kränkande behandling" ute på
skolor och förskolor i Halmstad ett antal år
nu i min profession som genuspedagog och
jämställdhetsutvecklare.
Vill passa på att beskriva hur ett sådant
arbete kan se ut praktiskt på en förskola. Till saken hör
att det finns en drivande förskolechef som använder
vår kompetens i planarbetet. Jag träffar pedagogerna första gången klockan 17-19. Det blir en massa information om vilka lagar de måste följa och information om vilka diskrimineringsgrunder de har att förhålla sig till m.m. Efter detta arbetar arbetslaget fram hur de skall arbeta främjande för att ingen diskriminering eller kränkning skall ske på deras förskola. Bra konkreta förslag som skrivs in i deras plan.
I februari ska en
ny undersökning göras tillsammans med barnen för
att se om det blivit bättre eller om det är
andra platser vi behöver titta till extra.
Klockan 9 kommer nästa arbetslag in till planering. Det är
personalen som arbetar med de allra yngsta 1-3år. Deras kartläggning
bestod av 6-7 filmsnuttar ute och inne. Efter analysen som görs
tillsammans med förskolechef och jämställdhetsutvecklare
har ett antal förbättringsförslag tagits fram.
Klockan 13:00 var det dags för det tredje arbetslaget. De hade
gjort enskilda intervjuer med hjälp av fotografier tagna ute och inne.
Säkert 20 olika platser var dokumenterade.Vid dessa intervjuer
kom en del liknande svar fram som gäller utomhusmiljön.
Desto viktigare att det finns närvarande pedagoger där
som skrivs in i planen. Även toaletterna var en sådant
ställe som vi tillsammans sökte bra lösningar
som skrevs in i planen. Kan vi lära av detta exempel? Jag hoppas det!
Endast det som görs blir gjort… agera
mot kränkningar och främja likabehandling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar